Kasım 5, 2024
İstiklal Cd. Tokatlıyan İş Mrk. K:1 N:1 Beyoğlu – İstanbul
Teknoloji

DÜNYA, TÜRK OYUNLARINI OYNUYOR

Türk

Türkiye Oyun Geliştiricileri Derneği (TOGED) Yönetim Kurulu Başkanı Ali Erkin, “Türk oyunları en fazla ABD’de tercih ediliyor diyebilirim ama dünyanın hemen hemen her ülkesinde var. Tüm ülkelere az ya da çok oyun satıyoruz.” dedi.

Turkcell'in katkılarıyla gerçekleştirilen Anadolu Ajansı Teknoloji Masası'nın konuğu 
olan Erkin, Türkiye'de oyun sektörünün 2010'lu yılların başında emeklemeye başladığını, 
o tarihlerde iki elin parmaklarını geçmeyecek kadar oyun stüdyosu olduğunu söyledi.

Erkin, Türk oyun stüdyolarının yaptığı ufak ihracatlarla birlikte devletin de destekler 
vermeye başladığını belirterek, "Desteklerle ekosistemimiz epey gelişmeye başladı. 2014 
yılında Dijital Oyun Geliştiricileri Derneğini kurduk. 1 sene sonra da 'Türkiye' ismini 
kullanma hakkı aldık ve Türkiye Oyun Geliştiricileri Derneği'ne terfi ettik. Hem 
ihracatlarla hem de yurt içi ve yurt dışı yaptığımız organizasyonlarla bu sektörde 
ülkemizi temsil etme hakkı bulduk." diye konuştu.

“Türk oyunları en fazla ABD’de tercih ediliyor”

Türk oyun sektörünün 2015 yılında 400 milyon dolarlık ihracatı olduğunu dile getiren 
Erkin, şöyle devam etti:

"İhracatı 2020'de de 2,5 milyar dolara ulaşan bir sektörümüz var. 2010'lu yılların 
başlarında stüdyo sayısı çok az iken yetişmiş insan kaynağına erişmek de aynı ölçüde 
çok zordu. 2019 yılından sonra sektörde mobil tarafta çok büyük atılımlar oldu. 
İhracat rakamlarının pozitife dönmesi, ailelerin ve bu sayede gençlerin de sıcak 
bakmasıyla güzel bir insan kaynağı havuzumuz oluştu. Hala çok yeterli değil, daha 
fazla olması lazım."

"Türk oyunları en fazla ABD'de tercih ediliyor diyebilirim ama dünyanın hemen hemen
her ülkesinde var." diyen Erkin, "Tüm ülkelere az ya da çok oyun satıyoruz. En büyük 
pazar ABD. Yaptığımız testlerde de oyunun ABD'de ilk başta başarılı olmasını istiyoruz 
ki bütün ülkelere yayılsın çünkü dünyaya Amerika'dan yayılıyor diyebiliriz. Dünyadaki 
oyun sektörünü 200 milyar dolar, bizi de 2,5 milyar dolar olarak düşünürsek aslında 
küçük bir pay alıyoruz. Henüz emekleme dönemindeyiz." değerlendirmesinde bulundu.

“Mobil oyunlarda başarılı bir ülkeyiz”

Erkin, 2010'lu yılların başından beri Türk oyun firmalarının çok büyük yatırımlar 
yaptığına dikkati çekerek, "Biz biraz daha mobil oyunlarda başarılı bir ülkeyiz. 
Mobil teknolojiler de yeni gelişiyor. Her ne kadar bilgisayar oyunlarında trene 
biraz daha geç biniyor olsak da mobil oyunlarda trene dünyayla hemen hemen eş zamanlı 
binme fırsatı yakaladık. Bu da bizim o alanda çok iyi refleksler geliştirip yükselme 
şansımızı artırdı." diye konuştu.

Mobil oyun geliştirme sürecinin Türkiye'deki yazılım geliştiricilerine uygun bir 
yapıda olduğunu söyleyen Erkin, şunları ifade etti:

"Mobil oyunları 2-3 hafta gibi çok kısa zamanda geliştiriyoruz. Teste alıyoruz, 
pozitif ya da negatif sonuçları da kısa zamanda alıyoruz ve o oyun üzerinde 
ilerliyoruz ya da ilerlemiyoruz. Konsol ya da PC oyunu yaparken süreçler biraz daha 
uzun, 3-4 yıla kadar uzayabiliyor. Kısa zamanda geliştirdiği ürünün sonucunu alma 
işi çok benimsendi Türkiye'de. Bu vesileyle çok fazla oyun stüdyoları çıktı. Hatta 
evinde belki üniversitede okuyan genç kardeşlerimiz bu kısa zamanda denemeler yapıp 
ve başarılı olup dünyaya ürünler ihraç edebildiler. Bunun etkisiyle de ihracatımızın 
arttığını ve genel olarak sektörümüzün de geliştiğini söyleyebiliriz."

Erkin, Türkiye'den stüdyoları yurt dışına götürdüklerini belirterek, "Sadece son 
kullanıcılara ve medyaya oyunlarını göstermediler, aynı zamanda yatırımcılara da 
oyunlarını gösterme fırsatı buldular. Yatırımcılar da çektik. Almanya, ABD'ye 
heyetler düzenliyoruz. En sonuncusunu mart ayında San Francisco'da gerçekleştirdik. 
İhracat rakamları yüksek olmayan firmalarımızı da o pazarlara götürerek gerek 
yatırımcı bulması gerek yayıncı bulması konusunda arkadaşlarımıza destek olmuş 
oluyoruz. Bu sayede ihracata katkı veren stüdyolarımız var." dedi.

“Oyun ekosistemi devlet desteklerimizle bugüne geldi”

Türk oyun sektörünün gelişimi için gelecekte de devlet desteğinin çok önemli 
olduğunu dile getiren Erkin, "Oyun ekosistemi devlet desteklerimizle bugüne geldi. 
Bugün 2 milyar dolar'ı aşan ihracatımız varsa bu tamamen devlet destekleri sayesinde 
oldu." diye konuştu.

Erkin, sektörün yıllar içinde gösterdiği büyümeye işaret ederek, "Genel olarak seneler 
içinde yüzde 25, yüzde 50, hatta 2 sene içinde yüzde 100 büyüdüğümüz seneler var. 
Geçmiş, geleceğin aynasıdır. Bizim ihracat rakamlarını artıracağımıza ve sürekli 
ivmemizin yukarı çıkacağına inancımız tam. Devletimiz de bizi desteklemeye devam 
ettikçe 10 milyar dolar'lara da geleceğimizi düşünüyoruz." ifadesini kullandı.

Kristal Piksel Video Oyun Ödülleri'nin yıllar içinde Türk oyunlarının Oscar'ı 
olmasının kendilerini gururlandırdığını belirten Erkin, pek çok kategoride ödüller 
verdiklerini söyledi.

Erkin, ebeveynlere çocukların oyun oynama alışkanlıklarıyla ilgili tavsiyelerde 
bulunarak, çocukların göz sağlıkları için kaç saat oynadıklarının takip edilmesi ve 
şiddet içeren oyunlardan ziyade bilmece gibi zekâ geliştiren oyunların tercih 
edilmesi gerektiğini vurguladı.

Programlamaya yönelmek isteyen gençlerin bu sürece lise veya üniversite döneminde 
satranç gibi oyunlar tasarlayarak başlayabileceklerini dile getiren Erkin, şunları 
kaydetti:

"Üniversitede de özellikle projelerini yaparken belki oyun üstüne projeler yapabilir. 
Bizde staj yapan ve daha sonra kalan arkadaşlar var. Çok genç bir yaş ortalamamız var. 
Bunları yaptıktan sonra ben arkadaşların başarıya ulaşacağına inanıyorum. Gençler, 
illa bir firmaya girip kendisi çalışmak zorunda da değil. Kendileri evden bir şeyler 
geliştirip satabilir ya da oyuncularla buluşturabilir."

KAYNAK

Instagram
KRIPTOKRAL.COM GÜNCEL HABERLER | Yatırım Tavsiyesi Değildir.

Leave feedback about this

  • Quality
  • Price
  • Service

PROS

+
Add Field

CONS

+
Add Field
Choose Image
Choose Video